Układ hamulcowy

Układ hamulcowy pomoże ci wszędzie dojechać, a co najważniejsze – zatrzymać się

Hamulce są w zasadzie najważniejszym urządzeniem bezpieczeństwa w Twoim samochodzie. Jeśli kiedykolwiek częściowo straciłeś hamulce w przeszłości, zgodzisz się, że to nie jest coś, czego chcesz doświadczyć ponownie.

Kontrola hamulców dwa razy w roku pod kątem zużycia i uszkodzeń może chronić Ciebie i Twoich pasażerów. Dodatkowo, pomoże Ci to również zaoszczędzić pieniądze poprzez wyłapanie wszelkich szkód, zanim staną się one zbyt kosztowne.

Układ hamulcowy – podstawa każdej podróży

Jak działają hamulce?

Na drodze napotykasz czerwone światła, pieszych i ruch uliczny. Naciskasz pedał hamulca i zatrzymujesz samochód, zapewniając bezpieczeństwo Tobie i Twoim pasażerom. Zastanawiałeś się kiedyś, jak działają hamulce?

Istnieją dwa rodzaje hamulców samochodowych: hamulce tarczowe i bębnowe. Zarówno hamulce tarczowe, jak i bębnowe pracują z wykorzystaniem tarcia i oporu w celu przekształcenia energii kinetycznej w energię cieplną. Niezbędne tarcie powstaje dzięki zastosowaniu systemu hydraulicznego. Wszystkie hamulce wyposażone są w układ hydrauliczny, w którym płyn przemieszcza się przez przewody hamulcowe, wytwarzając ciśnienie, które dociska klocki hamulcowe do wirników i zatrzymuje samochód. Hamulce bębnowe działają w ten sam sposób, gdzie szczęki hamulcowe dociskają się do bębna.

Szybkie informacje na temat hamulców i sposobu ich działania:

  • Wszystkie samochody posiadają cztery hamulce – dwa hamulce tylne i dwa hamulce przednie.
  • W większości samochodów hamulce przednie są przede wszystkim odpowiedzialne za zatrzymanie pojazdu i zapewniają 60% do 90% siły hamowania pojazdu.
  • Malcolmowi Lockheedowi przypisuje się opracowanie hydraulicznego układu hamulcowego w 1918 roku.

Hamulce tarczowe i bębnowe

Każdy samochód posiada dwa hamulce przednie i dwa hamulce tylne. Samochody wyprodukowane przed rokiem 1970 mają zazwyczaj hamulce bębnowe z przodu i z tyłu. Samochody wyprodukowane po 1970 r. mają zazwyczaj albo hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach, albo hamulce tarczowe z przodu i hamulce bębnowe z tyłu. Oba typy hamulców wykorzystują hydrauliczny układ hamulcowy, jak również klocki hamulcowe lub szczęki hamulcowe w celu wytworzenia tarcia i zatrzymania pojazdu, gdy kierowca naciska na pedał hamulca.

Hamulce tarczowe wykorzystują zaciski, tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe. Każdy hamulec tarczowy posiada po obu stronach klocki hamulcowe, które dociskają się do tarczy hamulcowej, gdy kierowca naciska pedał hamulca. Hamulce tarczowe oferują najlepszą siłę hamowania, ponieważ hamulce tarczowe są powszechnie stosowane w samochodach o wysokich osiągach.

Hamulce bębnowe są zamknięte w cylindrze koła i posiadają szczęki hamulcowe, które dociskają się do bębna, gdy kierowca naciska pedał hamulca. Hamulce bębnowe mają sprężyny, które cofają szczęki hamulcowe, powodując mniejsze opory i poprawiając zużycie paliwa.

Płyn hamulcowy

Podstawowym celem płynu hamulcowego jest przeniesienie ruchu pedału hamulca przez różne elementy lub systemy w celu uruchomienia klocków hamulcowych na kołach, zatrzymując tym samym pojazd.

Może wystąpić kilka warunków, które mogą powodować problemy z płynem hamulcowym w pojeździe. Najczęściej spotykane jest wyczerpywanie się pakietu dodatków do płynu hamulcowego. Może to prowadzić do osadzania się osadów na krytycznych metalowych elementach hamulców, w tym tych, które są częścią układu sterowania hydraulicznego ABS. Innymi warunkami mogą być wilgoć i zanieczyszczenia płynami niehamującymi, np. płynem do układów kierowniczych.

Oznaki problemów z hamulcami

Hamulce samochodowe pomagają bezpiecznie uniknąć kolizji z innymi przedmiotami lub pojazdami w codziennym użytkowaniu, co ma decydujące znaczenie dla utrzymania ich w dobrym stanie technicznym. Chociaż zalecamy sprawdzanie hamulców przynajmniej raz w roku, poniższe objawy mogą wskazywać na problem z hamulcami godnymi natychmiastowego sprawdzenia:

  • Ocieranie lub piszczenie hamulców
  • Pedał hamulca jest gąbczasty
  • Wstrząsy koło kierownicy
  • Chybotanie się lub pulsowanie samochodu podczas jazdy z dużą prędkością