Skrzynia biegów

Działająca skrzynia biegów to absolutna podstawa każdego auta.

Skrzynia biegów w pojeździe posiada setki połączonych ze sobą części, które zawsze się poruszają, ocierają, rozgrzewają i współdziałają z innymi wewnętrznymi i zewnętrznymi komponentami. Ponieważ w skrzyni biegów znajduje się tak wiele części – a każda z tych części jest stale narażona na tarcie i ciepło – naturalne jest, że elementy skrzyni biegów będą zużywały się bardziej niż inne, prostsze mechanizmy w makijażu pojazdu.

Dzięki kompleksowej organizacji mechanicznych części ruchomych, skrzynia biegów przekazuje moc z silnika do układu napędowego, który napędza koła Twojego pojazdu. Każdy element składowy systemu transmisyjnego w każdym samochodzie osobowym, ciężarowym lub SUV-ie musi być utrzymywany w dobrym stanie, aby pojazd działał prawidłowo.

Skrzynia biegów to opoka Twojego auta

Oznaki problemów

Jeśli Twój samochód ma problemy z przekładnią, ważne jest, aby złapać go wcześnie, zanim stanie się bardziej zaangażowany – i to bardziej kosztowna sprawa. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z poniższych objawów transmisji danych, zalecamy jak najszybsze wprowadzenie pojazdu do serwisu transmisji danych i kontroli:

  • Opóźnienia zmiany biegów: Czy pojazd zatrzymuje się przed ruszeniem z parku? Czy masz przerwę w ruchu do przodu, gdy pojazd porusza się na pierwszym biegu lub poza pierwszym biegiem? Czy pojazd reaguje z opóźnieniem, gdy zmienia się z parkingu na wsteczny?
  • Poślizg przekładni, szlifowanie lub skok podczas przyspieszania, gdy samochód zmienia biegi.
  • Samochód trzęsie się z dowolną prędkością.
  • Spalony zapach wydobywający się z twojego kaptura.
  • Widoczny wyciek płynu z pojazdu
  • Ściskanie, piszczenie lub gwizdanie dźwięków dochodzących z pojazdu.
  • Płyn transmisyjny na bagnecie jest mętny, gęsty lub śmierdzący.
  • Ręczna dźwignia zmiany biegów jest fizycznie trudna do poruszenia lub nie chce w nią wchodzić.

Niewielka ilość lub zabrudzony płyn przekładniowy, spowodowane Pojazdy z ręczną skrzynią biegów wymagają oleju przekładniowego, aby utrzymać przekładnie w stanie nawilżonym i zapobiec jej ścieraniu. Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów potrzebują oleju przekładniowego do wytworzenia ciśnienia hydraulicznego, które faktycznie napędza ruch w skrzyni biegów. Bez odpowiedniej ilości czystego i pozbawionego zanieczyszczeń płynu przekładniowego, przekładnie mogą się przegrzewać, a podstawowe przekładnie mogą się ślizgać, przepychać lub być uziemione, a – szczególnie w przypadku przekładni automatycznych – może dojść do całkowitej awarii pojazdu.

Zużyte synchronizatory biegów (TYLKO PRZEKŁADNIE RĘCZNE)

W układach manualnej skrzyni biegów, synchronizator biegów jest elementem przekładni, który sprawia, że bieg, który zamierzasz zmienić na obrotowy z taką samą prędkością jak bieg, z którego zmieniasz. Dzięki temu, że dwa biegi obracają się z tą samą prędkością podczas zmiany biegów, synchronizatory biegów zapewniają płynną, płynną zmianę biegów. Zużyte synchronizatory biegów są częstym problemem związanym z ręczną skrzynią biegów, a nieprzetworzone mogą spowodować awarię skrzyni biegów.

Zużyte sprzęgło (TYLKO PRZEKŁADNIE RĘCZNE)

Zużyte sprzęgło jest kolejnym częstym problemem związanym z ręczną skrzynią biegów. Sprzęgło w ręcznej skrzyni biegów może ulec zużyciu na skutek błędu mechanicznego, jeżeli w głównym cylindrze sprzęgła wystąpi wyciek oleju hydraulicznego, lub na skutek błędu człowieka, jeżeli kierowca często przyspiesza i przesuwa się przez biegi nie zwalniając stopy ze sprzęgła. Może to doprowadzić do szybkiego wypalenia ręcznego sprzęgła przekładniowego i spowodować wymianę sprzęgła.

Uszkodzone łożyska igiełkowe (AUTIMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW)

Łożyska igiełkowe są małymi, lekkimi łożyskami rolkowymi, które pomagają zapobiegać szlifowaniu kół zębatych w przetwornicy momentu obrotowego przekładni automatycznej. Jeśli łożyska igiełkowe skrzyni biegów staną się zużyte lub ociężałe, można usłyszeć odgłosy szlifowania lub szczotkowania dochodzące z pojazdu, gdy samochód jest w ruchu. Dźwięk ten może oznaczać, że przekładnie poruszają się nieefektywnie i są przedwcześnie zużyte.

Typy skrzyni biegów

Skrzynia biegów w pojeździe ma trzy podstawowe zadania:

  • Przenosi moc z prędkości obrotowej silnika pojazdu na koła, co nazywa się momentem obrotowym.
  • Wykorzystuje moc silnika do poruszania pojazdem do przodu lub do tyłu.
  • Włączanie samochodu do zmiany biegów-co pozwala na samochód, aby przejść różne prędkości z różnych przełożeń.

W skrócie – zadaniem przekładni jest przetwarzanie mocy silnika (RPM) w moment obrotowy, który przenosi się na koła pojazdu. Na przykład, 1. bieg jest najkrótszym biegiem, który pozwoli Ci poruszać pojazdem. Podczas jazdy na drugi, trzeci i czwarty bieg, przełożenia skrzyni biegów stają się wyższe. Dzięki temu pojazd porusza się szybciej, gdy biegi stają się wyższe, poruszając się na 5. i 6. biegu, jeśli samochód porusza się tak szybko. Niektóre nowsze pojazdy mają nawet 7. i 8. bieg w swojej skrzyni biegów dla uzyskania wysokiej wydajności prędkości. Kiedy Twój samochód przyspiesza, dobór biegów jest ważny, aby zmaksymalizować moment obrotowy przyłożony do kół.

Autamatyczna a manualna skrzynia

Ponieważ zadaniem przekładni jest pełnienie funkcji przenoszenia napędu między silnikiem pojazdu a kołami, rodzaj przekładni, w jaką wyposażony jest pojazd, może mieć duży wpływ na przyspieszenie pojazdu, jego wydajność i osiągi. Z tego powodu istnieje wiele różnych typów przekładni, które są stosowane w różnych typach pojazdów.

Najczęściej stosowane obecnie typy przekładni to:

  • Przekładnie manualne
  • Automatyczne skrzynie biegów
  • Przekładnie CVT
  • Przekładnie dwusprzęgłowe (DCT).

Działanie poszczególnych typów przekładni

W nowoczesnych ręcznych i automatycznych układach przeniesienia napędu można znaleźć skomplikowane części ruchome, w tym szereg połączonych ze sobą przekładni, wałów wejściowych i wyjściowych oraz sprzęgło w układzie przeniesienia napędu ręcznego lub przetwornik momentu obrotowego w układzie przeniesienia napędu automatycznego.

W ręcznej skrzyni biegów kierowca używa sprzęgła i dźwigni zmiany biegów, aby ręcznie zmieniać biegi pojazdu w miarę zwiększania się prędkości obrotowej pojazdu. W automatycznej skrzyni biegów system przekładni planetarnych automatycznie zmienia biegi w miarę jak pojazd przyspiesza i zwalnia.

Przełączanie między wyższym i krótszym biegiem w miarę jak pojazd przyspiesza i zwalnia, przekładnia utrzymuje odpowiednią ilość mocy (momentu obrotowego) płynącej tam i z powrotem między kołami pojazdu a silnikiem.

Wewnątrz skrzyni manualnej i automatycznej znajduje się płyn do skrzyni biegów. Ten olej przekładniowy jest szczególnie ważny w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, w których wymagany jest olej przekładniowy pod ciśnieniem, aby automatycznie zwiększać ciśnienie hydrauliczne i zmieniać biegi. Ręczna skrzynia biegów jest obsługiwana ręcznie przez kierowcę za pomocą dźwigni zmiany biegów i sprzęgła.

Jak często powinno się sprawdzać przekładnię?

Z setkami skomplikowanych i współzależnych części, przekładnia jest najbardziej złożonym komponentem Twojego pojazdu. Przekładnia jest również najdroższa do naprawienia, jeśli nie jest właściwie konserwowana. Aby przedłużyć żywotność przekładni i zapobiec konieczności naprawy przekładni, polecamy właścicielom pojazdów:

  • Regularnie sprawdzać płyny transmisyjne.
  • Wymieniać olej przekładniowy częściej, jeśli pojazd ciągnący ciężkie ładunki lub poruszający się w skrajnie wysokich temperaturach.
    regularnie konserwować elementy pracujące z przekładnią – takie jak przeguby homokinetyczne, wały napędowe, skrzynie transferowe i koła zamachowe silnika
  • Przywieźć swoje pojazdy w celu regularnej konserwacji, zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu.
  • W razie wypadku należy niezwłocznie zlecić kontrolę systemów transmisyjnych.