Skrzynia biegów
Działająca skrzynia biegów to absolutna podstawa każdego auta.
Skrzynia biegów w pojeździe posiada setki połączonych ze sobą części, które zawsze się poruszają, ocierają, rozgrzewają i współdziałają z innymi wewnętrznymi i zewnętrznymi komponentami. Ponieważ w skrzyni biegów znajduje się tak wiele części – a każda z tych części jest stale narażona na tarcie i ciepło – naturalne jest, że elementy skrzyni biegów będą zużywały się bardziej niż inne, prostsze mechanizmy w makijażu pojazdu.
Dzięki kompleksowej organizacji mechanicznych części ruchomych, skrzynia biegów przekazuje moc z silnika do układu napędowego, który napędza koła Twojego pojazdu. Każdy element składowy systemu transmisyjnego w każdym samochodzie osobowym, ciężarowym lub SUV-ie musi być utrzymywany w dobrym stanie, aby pojazd działał prawidłowo.
Skrzynia biegów to opoka Twojego auta
Oznaki problemów
Jeśli Twój samochód ma problemy z przekładnią, ważne jest, aby złapać go wcześnie, zanim stanie się bardziej zaangażowany – i to bardziej kosztowna sprawa. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z poniższych objawów transmisji danych, zalecamy jak najszybsze wprowadzenie pojazdu do serwisu transmisji danych i kontroli:
- Opóźnienia zmiany biegów: Czy pojazd zatrzymuje się przed ruszeniem z parku? Czy masz przerwę w ruchu do przodu, gdy pojazd porusza się na pierwszym biegu lub poza pierwszym biegiem? Czy pojazd reaguje z opóźnieniem, gdy zmienia się z parkingu na wsteczny?
- Poślizg przekładni, szlifowanie lub skok podczas przyspieszania, gdy samochód zmienia biegi.
- Samochód trzęsie się z dowolną prędkością.
- Spalony zapach wydobywający się z twojego kaptura.
- Widoczny wyciek płynu z pojazdu
- Ściskanie, piszczenie lub gwizdanie dźwięków dochodzących z pojazdu.
- Płyn transmisyjny na bagnecie jest mętny, gęsty lub śmierdzący.
- Ręczna dźwignia zmiany biegów jest fizycznie trudna do poruszenia lub nie chce w nią wchodzić.
Niewielka ilość lub zabrudzony płyn przekładniowy, spowodowane Pojazdy z ręczną skrzynią biegów wymagają oleju przekładniowego, aby utrzymać przekładnie w stanie nawilżonym i zapobiec jej ścieraniu. Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów potrzebują oleju przekładniowego do wytworzenia ciśnienia hydraulicznego, które faktycznie napędza ruch w skrzyni biegów. Bez odpowiedniej ilości czystego i pozbawionego zanieczyszczeń płynu przekładniowego, przekładnie mogą się przegrzewać, a podstawowe przekładnie mogą się ślizgać, przepychać lub być uziemione, a – szczególnie w przypadku przekładni automatycznych – może dojść do całkowitej awarii pojazdu.
Zużyte synchronizatory biegów (TYLKO PRZEKŁADNIE RĘCZNE)
W układach manualnej skrzyni biegów, synchronizator biegów jest elementem przekładni, który sprawia, że bieg, który zamierzasz zmienić na obrotowy z taką samą prędkością jak bieg, z którego zmieniasz. Dzięki temu, że dwa biegi obracają się z tą samą prędkością podczas zmiany biegów, synchronizatory biegów zapewniają płynną, płynną zmianę biegów. Zużyte synchronizatory biegów są częstym problemem związanym z ręczną skrzynią biegów, a nieprzetworzone mogą spowodować awarię skrzyni biegów.
Zużyte sprzęgło (TYLKO PRZEKŁADNIE RĘCZNE)
Zużyte sprzęgło jest kolejnym częstym problemem związanym z ręczną skrzynią biegów. Sprzęgło w ręcznej skrzyni biegów może ulec zużyciu na skutek błędu mechanicznego, jeżeli w głównym cylindrze sprzęgła wystąpi wyciek oleju hydraulicznego, lub na skutek błędu człowieka, jeżeli kierowca często przyspiesza i przesuwa się przez biegi nie zwalniając stopy ze sprzęgła. Może to doprowadzić do szybkiego wypalenia ręcznego sprzęgła przekładniowego i spowodować wymianę sprzęgła.
Uszkodzone łożyska igiełkowe (AUTIMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW)
Łożyska igiełkowe są małymi, lekkimi łożyskami rolkowymi, które pomagają zapobiegać szlifowaniu kół zębatych w przetwornicy momentu obrotowego przekładni automatycznej. Jeśli łożyska igiełkowe skrzyni biegów staną się zużyte lub ociężałe, można usłyszeć odgłosy szlifowania lub szczotkowania dochodzące z pojazdu, gdy samochód jest w ruchu. Dźwięk ten może oznaczać, że przekładnie poruszają się nieefektywnie i są przedwcześnie zużyte.
Typy skrzyni biegów
Skrzynia biegów w pojeździe ma trzy podstawowe zadania:
- Przenosi moc z prędkości obrotowej silnika pojazdu na koła, co nazywa się momentem obrotowym.
- Wykorzystuje moc silnika do poruszania pojazdem do przodu lub do tyłu.
- Włączanie samochodu do zmiany biegów-co pozwala na samochód, aby przejść różne prędkości z różnych przełożeń.
W skrócie – zadaniem przekładni jest przetwarzanie mocy silnika (RPM) w moment obrotowy, który przenosi się na koła pojazdu. Na przykład, 1. bieg jest najkrótszym biegiem, który pozwoli Ci poruszać pojazdem. Podczas jazdy na drugi, trzeci i czwarty bieg, przełożenia skrzyni biegów stają się wyższe. Dzięki temu pojazd porusza się szybciej, gdy biegi stają się wyższe, poruszając się na 5. i 6. biegu, jeśli samochód porusza się tak szybko. Niektóre nowsze pojazdy mają nawet 7. i 8. bieg w swojej skrzyni biegów dla uzyskania wysokiej wydajności prędkości. Kiedy Twój samochód przyspiesza, dobór biegów jest ważny, aby zmaksymalizować moment obrotowy przyłożony do kół.
Autamatyczna a manualna skrzynia
Ponieważ zadaniem przekładni jest pełnienie funkcji przenoszenia napędu między silnikiem pojazdu a kołami, rodzaj przekładni, w jaką wyposażony jest pojazd, może mieć duży wpływ na przyspieszenie pojazdu, jego wydajność i osiągi. Z tego powodu istnieje wiele różnych typów przekładni, które są stosowane w różnych typach pojazdów.
Najczęściej stosowane obecnie typy przekładni to:
- Przekładnie manualne
- Automatyczne skrzynie biegów
- Przekładnie CVT
- Przekładnie dwusprzęgłowe (DCT).
Działanie poszczególnych typów przekładni
W nowoczesnych ręcznych i automatycznych układach przeniesienia napędu można znaleźć skomplikowane części ruchome, w tym szereg połączonych ze sobą przekładni, wałów wejściowych i wyjściowych oraz sprzęgło w układzie przeniesienia napędu ręcznego lub przetwornik momentu obrotowego w układzie przeniesienia napędu automatycznego.
W ręcznej skrzyni biegów kierowca używa sprzęgła i dźwigni zmiany biegów, aby ręcznie zmieniać biegi pojazdu w miarę zwiększania się prędkości obrotowej pojazdu. W automatycznej skrzyni biegów system przekładni planetarnych automatycznie zmienia biegi w miarę jak pojazd przyspiesza i zwalnia.
Przełączanie między wyższym i krótszym biegiem w miarę jak pojazd przyspiesza i zwalnia, przekładnia utrzymuje odpowiednią ilość mocy (momentu obrotowego) płynącej tam i z powrotem między kołami pojazdu a silnikiem.
Wewnątrz skrzyni manualnej i automatycznej znajduje się płyn do skrzyni biegów. Ten olej przekładniowy jest szczególnie ważny w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, w których wymagany jest olej przekładniowy pod ciśnieniem, aby automatycznie zwiększać ciśnienie hydrauliczne i zmieniać biegi. Ręczna skrzynia biegów jest obsługiwana ręcznie przez kierowcę za pomocą dźwigni zmiany biegów i sprzęgła.
Jak często powinno się sprawdzać przekładnię?
Z setkami skomplikowanych i współzależnych części, przekładnia jest najbardziej złożonym komponentem Twojego pojazdu. Przekładnia jest również najdroższa do naprawienia, jeśli nie jest właściwie konserwowana. Aby przedłużyć żywotność przekładni i zapobiec konieczności naprawy przekładni, polecamy właścicielom pojazdów:
- Regularnie sprawdzać płyny transmisyjne.
- Wymieniać olej przekładniowy częściej, jeśli pojazd ciągnący ciężkie ładunki lub poruszający się w skrajnie wysokich temperaturach.
regularnie konserwować elementy pracujące z przekładnią – takie jak przeguby homokinetyczne, wały napędowe, skrzynie transferowe i koła zamachowe silnika - Przywieźć swoje pojazdy w celu regularnej konserwacji, zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu.
- W razie wypadku należy niezwłocznie zlecić kontrolę systemów transmisyjnych.